دولت یار

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

دولت یار

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

مسئله اشتغال زنان مسئله ای درجه دو است

هفته قبل به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) مقام معظم رهبری دیداری با جمعی از بانوان کشور داشتند و به مسایلی اشاره کردند که مثل همیشه راه گشای جامعه ما بود. این سخنان پیرامون حضور زنان در اجتماع و مسئله اشتغال آنها بود که ایشان بطور مبسوطی به آن پرداخته و راه را مشخص فرمودند.

همانطور که می دانیم ورود زنان به مشاغل و کار کردن آنها در کنار مردان ریشه در تفکرات غربی و ساختار جامعه آنها دارد که اصل را بر برابری می دانند و بدون توجه به ویژگی های عاطفی و جسمی زن هر نوع کاری را بر زنان تحمیل می کنند. همچنین به یاد داشته باشیم در غرب و پیرو انقلاب صنعتی سرمایه داران نیاز به نیروی کار ارزان قیمت داشتند و مجبور شدند برای براورده کردن این نیاز تبلیغات گسترده ای به راه اندازند و زنان را به کار گیرند.

متاسفانه در کشور ما هم اینگونه تبلیغات بعضا به دست مسولین ترویج داده شده و ماهواره ها و رسانه های غرب هم به شدت در حال تبلیغ نظرات مضر خود هستند که می توان گفت تا حدود زیادی موثر بوده است.

سخن گفتن در باب حضور زنان در مشاغل گوناگون بدون توجه به دین اسلام و ظرفیت های و اختلافات عاطفی و ساختاری زن و مرد اشتباه بوده و مشکل ساز خواهد شد. همانطور رهبری فرمودند برای ورود به این بحث باید ابتدا ذهن را از سخنان غرب خالی کرد سپس به این موضوع پرداخت.

"اگر میخواهیم در مسئله زن دچار خطا نشویم باید ذهن را از حرفهای کلیشه ای غربیها به کلی خالی کنیم / نمیگویم بی‌اطلاع باشیم اما آن افکار نباید مرجع باشد." 1

ایشان در ادامه می فرمایند:

"مسئله زن از مسئله خانواده قابل تفکیک نیست / اگر کسی بخواهد مسئله زن را جدا از خانواده بحث کند دچار اختلال در فهم و تشخیص علاج خواهد شد."


در اسلام مهمترین بخش و کانون اجتماع خانواده است. تربیت از خانواده شروع می شود و نسل بعدی از خانواده به جامعه تسری می یابد. محور و کانون خانواده است. مهمترین وظیفه زن در اسلام تربیت نسل معذب است و بنا به شهادت بزرگان و روانشناسان هیچ کس به غیر مادر نمی تواند در این امر پایه گذار باشد. امام خمینی می فرماید: از دامن زن مرد به معراج می رود! یعنی زن کسی است و مقامی دارد که می تواند مرد را به معراج برساند و برعکس آن هم صادق است. 

باید در بحث پیرامون زن با نگاه به نقش اصلی او در خانواده به موضوع پرداخت وگرنه به خطا رفته ایم و زیان آن را نیز تا حدودی مشاهده می کنیم. یکی از آثارش ظهور فرهنگ های ناخواسته و روابط خارج از عرف اسلامی و ایرانی بین کودکان و جوانان ما می باشد آنجا که به نقش زن در خانواده دقت نشده است.

در بعد اشتغال زنان توجه به نکاتی بسیار ضروری می باشد. مقام معظم رهبری در سال گذشته حضور زنان در محیط های کاری را منوط به رعایت دو شرط دانستند:

"در این زمینه باید 2 شرط اساسی را کاملاً رعایت کرد نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت‌الشعاع قرار ندهد و دوم اینکه مسئله محرم و نامحرم بخوبی رعایت شود.
ایشان با توصیه به دولت برای کمک به زنان شاغل افزودند: دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که زنان شاغل بتوانند به کار اصلی خود یعنی رسیدگی به خانه و خانواده نیز بپردازند" 2



نظرات 1 + ارسال نظر
nazi_kh چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 02:50 ب.ظ http://naziiii.biz.tm

دوست من شاد باشی و سبز ، خیلی خوشحال میشم به منم سر بزنید جدی میگمااااااا
98651

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد